wtorek, 3 lutego 2015

Długie w Kominku Palenie Dobrym Brykietem w Atrakcyjnej Cenie.

Ten wpis został poprawiony i przeniesiony na mój nowy blog. Znajduje się teraz pod adresem:



Palenie w kominku to mój konik, moja pasja. O różnych sposobach układania brykietu w kominku pisałem już wielokrotnie. Wiem, że moje wpisy są czytane a prezentowane sposoby palenia w kominku testowane przez czytelników tego bloga. Otrzymuję od was maile, zdjęcia, opisy waszych przekładańców i wiem, że wielu z was pomogłem w efektywnym i długim paleniu w kominku.

Jak zapewne wiecie, staram się palić w swoim kominku tak, żeby dokładać do niego raz na dobę. Zazwyczaj udaje mi się to, ale warunkiem powodzenia jest korzystanie z dobrego paliwa kominkowego. A, że do długiego, efektywnego ale niekoniecznie efektownego palenia w kominku polecam brykiet, to musi to być produkt wysokiej jakości. 

Całkiem niedawno testowałem brykiet firmy DUDA i opisałem go w tym wpisie. Jak się okazało, to bardzo dobry brykiet, wyprodukowany z trocin bukowych. Nie spala się może efektownie, ale za to wydziela dużo ciepła i nie brudzi kominka. Cenę też ma atrakcyjną.

W tym wpisie chcę pokazać wam, że tym brykietem można palić długo i efektywnie. 



Korzystając z kilku mroźniejszych dni postanowiłem sprawdzić, jak długo będę miał w domu ciepło, jeśli załaduję kominek tym brykietem "do pełna". 

Opakowania brykietu z firmy DUDA ważą po 8 kg a w każdym z nich jest 10 kostek brykietu. To trochę nietypowo, bo zazwyczaj producenci pakują do paczki po 12 kostek, które ważą 10 kg. 

Do testu wykorzystałem trzy paczki brykietu, czyli 24 kg sprasowanych trocin bukowych, zamkniętych w 30 kostkach RUF. Cały ten brykiet załadowałem do kominka i wyglądał on tak.

Brykiet drzewny firmy DUDA w kominku.
Brykiet drzewny firmy DUDA w kominku.
Kostki oczywiście ułożyłem "pionowo", żeby zapobiec ich wystrzeliwaniu podczas palenia, kiedy zaczną pęcznieć i zwiększać swoje gabaryty.

Na samej górze, na dwóch kostkach ułożyłem kilka kawałków drobnego drewna rozpałkowego, żeby szybciej rozpalić w kominku.

Rozpalanie brykietu
Rozpalanie brykietu

Źródłem ognia była jedna kostka podpałki do grilla. To w zupełności wystarczy, żeby w sposób sprawny i czysty rozpalić kominek.

Drewno a zaraz za nim kostki ułożone na samej górze szybko zaczęły się palić. Wynikało to z tego, że w pierwszych minutach rozpalania drzwiczki kominka były uchylone i ciąg powietrza był odpowiednio silny. 

Po godzinie od podłożenia ognia, jak widać na zdjęciu poniżej, brykiet zaczął się już palić a ogień zaczął schodzić "w dół" stosu brykietu.

Kominek po godzinie od rozpalenia
Kominek po godzinie od rozpalenia

Palenie brykietem i nie tylko, jakie ja polecam, to palenie "od góry". Polega to na tym, że ładujemy kominek, układając najgrubsze paliwo na samym dole, a najcieńsze, najszybciej się spalające, na samej górze. Jeśli palimy brykietem, to ogień podkładamy na górze stosu brykietu a nie u jego podnóża. 

Taki sposób palenia sprawia, że w kominku co prawda wolniej się rozpala, ale za to dłużej się pali, proces spalania ma spokojniejszy przebieg ale jest mniej efektowny. W pierwszej kolejności spala się to, co jest na górze stosu, a później paliwo, które ułożyliśmy na dnie kominka. Ogień "schodzi" w dół i pobiera tylko tyle paliwa, ile potrzebuje do podtrzymania procesu spalania.

Po dwóch godzinach ogień zajął już "część parterową" stosu brykietu. Pomimo pełnego otwarcia dopływu powietrza spalanie przebiega spokojnie, równomiernie a od kominka płynie przyjemne ciepło. Jak możesz zauważyć, szyba nieco się przydymiła, ale to moja wina, bo na chwilę przymknąłem dopływ powietrza. Gdybym tego nie zrobił, szyba byłaby nadal czysta. 

Stan kominka po dwóch godzinach
Stan kominka po dwóch godzinach
W kolejnych godzinach ogień zajmował coraz większą ilość brykietu, który mimo tego spalał się spokojnie, równomiernie i wytwarzał dużo ciepła. Spalanie nie było efektowne, ogień nie tańczył, iskry nie strzelały w kominku, ale w zamian za to miałem spokój z dokładaniem do paleniska przez kilkanaście godzin. 

Po 3 godzinach od podłożenia ognia
Po 3 godzinach od podłożenia ognia

Po 5 godzinach od podłożenia ognia
Po 5 godzinach od podłożenia ognia
Po 7 godzinach od rozpalenia
Po 7 godzinach od rozpalenia
Po 9 godzinach od rozpalenia
Po 9 godzinach od rozpalenia
Po 10 godzinach od rozpalenia
Po 10 godzinach od rozpalenia









Ogień w kominku podłożyłem o 13:00. O 23:00 miałem w nim jeszcze gorąco, w domu miałem ciepło a w buforze miałem 1000 litrów wody o temperaturze 70 stopni Celsjusza. 

Kominek 11 godzin po rozpaleniu
Kominek 11 godzin po rozpaleniu
O północy, kiedy kładłem się spać, w kominku miałem jeszcze sporo żaru, który zapewne będzie się wypalał przez kolejną godzinę albo i dłużej. Dokładanie do kominka nie miało sensu, bo spalony brykiet wygenerował tyle ciepła, ile potrzebowałem a nawet i więcej.

Jak widać na opublikowanych zdjęciach, szyba kominka pozostała czysta do końca testu. Lekkie jej przydymienie, które było wynikiem mojego błędu nie powiększyło się. 

Rano, kiedy zajrzałem do kominka, po brykiecie nie było już ani śladu. W domu miałem cieplutko i przyjemnie. Po 24 kilogramach brykietu pozostał jasny, drobny popiół. Jak widzisz na zdjęciu, jest go niewiele. Objętościowo to 3 łopatki. Popiół można z powodzeniem rozsypać po trawniku albo wsypać do kompostownika, mając pewność, że nie ma w nim gorących iskier. 

Jak przed wsypaniem popiołu do kompostownika odstawiam go w metalowym wiaderku na zewnątrz budynku na kilka dni albo zalewam wodą. Zimą zasypuję go śniegiem. 


Popiół pozostały z 30 kostek brykietu drzewnego
Popiół pozostały z 30 kostek brykietu drzewnego

Podsumowanie testu.


Po raz kolejny potwierdziłem, że jeśli wiemy jak palić w kominku i mamy do dyspozycji dobry brykiet, to wystarczy załadować kominek raz i mieć spokój na całą dobę. Przez ten czas będziemy mieli ciepło w domu i gorąco w kominku. Przez te kilkanaście godzin z brykietu wygenerowało się tyle ciepła, że kolejny wsad zrobiłem dopiero następnego dnia po południu.

Trzy paczki brykietu kosztowały mnie 15 zł. To koszt ogrzewania mojego domu i podgrzewania ciepłej wody użytkowej przez 24 godziny.

Z 24 kg testowanego produktu, przy założeniu, że wartość opałowa dobrego brykietu to 5,4 kWh/kg, uzyskałem 129,6 kWh energii. Aby uzyskać tyle energii z oleju opałowego lub gazu ziemnego, musiałbym spalić jednego lub drugiego 13 litrów. Koszt oleju, przy założeniu że litr kosztuje 2,80 zł wyniósłby 36,4 zł. Jeśli ogrzewamy dom gazem, to przy cenie za m3 w wysokości 2,5 zł, koszt grzania to 32,50 zł. Czyli jakby nie patrzyć, brykiet wychodzi dużo taniej. 

Tak duży wsad paliwa do kominka ma sens tylko wtedy, kiedy mamy solidny mróz. Palenie w taki sposób w dni, kiedy na zewnątrz jest ciepło, czyli temperatura nie spada poniżej -5 stopni Celsjusza w nocy a za dnia osiąga ponad +5 stopni Celsjusza jest nieekonomiczne i spowoduje przegrzanie domu i nadprodukcję ciepła. W takie dni wystarczy jedna, maksymalnie dwie paczki brykietu. Wygenerują one wystarczającą ilość ciepła, potrzebną do ogrzania domu.

Jeśli chciałbyś porównywać uzyskany przeze mnie wynik z innymi brykietami, to musisz wziąć pod uwagę, że brykiet firmy DUDA pakowany jest po 10 kostek, a nie po 12 jak w przypadku konkurencji.

Gdyby testowany brykiet pakowany był po 12 kostek, to w kominku zamiast 24 kg brykietu, miałbym 30 kg brykietowych kostek. Korzystając z prostej proporcji łatwo policzyć, że taka porcja brykietu paliła by się przez co najmniej 15 godzin. Podejrzewam, że takiego wyniku nie da się osiągnąć paląc w kominku drewnem w postaci szczap. 

Warunkami koniecznymi do osiągnięcia takiego wyniku są: wiedza, odpowiednie ułożenie brykietu w kominku, dobry, wysokiej jakości brykiet i odpowiednie sterowanie dopływem powietrza. Ja w czasie trwania testu nie przymknąłem dopływu powietrza, cały czas był otwarty na maksymalny przepływ. Gdybym go ograniczył, osiągnięty wynik byłby jeszcze lepszy. 

Jeśli chcesz sprawdzić w swoim kominku, czy uda ci się palić tak długo na jednym wsadzie brykietu, to polecam brykiet drzewny firmy DUDA. Jak możesz przeczytać na moim blogu, to wysokiej jakości paliwo kominkowe w całkiem atrakcyjnej cenie. Test tego brykietu możesz przeczytać we wpisie :

Brykietem Firmy DUDA Palenie w Kominku Się Uda.


Jeśli chcesz kupić dobry i sprawdzony brykiet w atrakcyjnej cenie, to zobacz, jaką promocję dla Ciebie przygotowałem.

http://www.sprawdzonewpraktyce.pl/super-promocja-na-brykiet-bardzo-niski-koszt-dostawy/










3 komentarze:

  1. Dla uściślenia - mówiąc o sterowaniu dolotem powietrza, miał Pan na myśli automatyczną przepustnicę pod kominkiem czy otwory dolotowe w drzwiczkach kominka ? I jak ustawiony był szyber, sterujący wylotem spalin ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za cenną uwagę.

      W kominku nie mam szybra sterującego wylotem spalin. Uważam, że spaliny nie powinny mieć żadnych przeszkód w drodze z pieca na zewnątrz budynku.

      Jeśli chodzi o przepustnicę, to nie mam jej automatycznej wersji. W moim kominku jest zwykła, manualnie sterowana przepustnica, która może sterować dopływem powietrza do kominka z zewnątrz, ponieważ kominek którego używam nie pobiera powietrza z pomieszczenia tylko ma zamkniętą komorę spalania i całe powietrze potrzebne do spalania pobierane jest z zewnątrz.

      Usuń
  2. To rzeczywiście spora różnica w budowie naszych kominków. Ja również mam układ zamknięty z dopływem powietrza z zewnątrz budynku. Przy czym przepustnica jest otwierana przez sterownik w zależności od warunków na drodze kominek-bufor. Prócz przepustnicy na drzwiach są trzy zasuwy. Jedna umozliwiająca pobieranie powietrza z budynku ( zamiast chwilowego otwierania drzwiczek na początku palenia) i dwie boczne, do kurtyn powietrznych przeciwdziałających brudzeniu szyby. Czytając pańskie testy dziwiłem się dlaczego zostawia Pan drzwiczki uchylone, teraz już sprawa jest jasna :)
    Co do szybra - moim zdaniem jest przydatny i w istotny sposób wpływa na szybkość spalania. W niektórych sytuacjach, np podczas silnego wiatru, spalanie byłoby zupełnie nieekonomiczne.

    OdpowiedzUsuń

Etykiety

3.200 karcher opinie ASI300 barlinek bhp-453 black&decker błąd E03 brudna szyba brykiet brykiet barlinek brykiet Brik brykiet bukowo-dębowy brykiet bukowy brykiet Carrefour brykiet czy drewno brykiet dębowy brykiet drzewny brykiet eco-pal brykiet ECOMAX brykiet EQUATION brykiet Jula brykiet kominkowy brykiet leroy merlin brykiet mega ruf brykiet obi brykiet opinie brykiet PALLAP brykiet pini kay brykiet porównanie brykiet RUF brykiet sek-pol brykiet SEKPOL brykiet testy brykiet walec brykiet węglowy brykiet z Auchan brykiet z Castoramy brykiet z Leroy Merlin brykiet z obi brykiet z praktikera brykiet z trocin brykiet z węgla brykiet z węgla brunatnego budowa domu budowa domu pierwszy krok ciepło ze słońca ciepły dom czad czas palenia drewna czego nie robić przy czyszczeniu kominka czy taryfa nocna się opłaca czym myć szybę kominka czym ogrzewasz dom czym palić w kominku. czym rozpalać w kominku czyszczenie szyby kominka. darmowa energia darmowy brykiet dlaczego brykiet długie palenie w kominku dobry brykiet dom drewniany dom parterowy dom z drewna domek narzędziowy drewno drewno do pieca i kominka drewno kominkowe drewno z praktikera drewutnia działka budowlana ECO-PAL ECOMAX efektywne palenie w kominku finanse przy budowie domu garaż na budowe grzanie kominkiem halogen LED halogeny ledowe ile brykietu na sezon ile brykietu na zimę ile kosztuje ogrzewanie domu ile kosztuje ogrzewanie domu brykietem. ile stopni w domu instalacja C.O instalacja kominka z płaszczem wodnym instalacja solarna izolacja kominka ja oszczędnie palić w kominku jak czyścić kominek jak długo palić w kominku jak działa kominek jak mieć czystą szybę w kominku. jak nie czyścić kominka jak obudować kominek jak ogrzać dom jak palić brykietem jak palić w kominku jak poprawnie ocieplić poddasze jak pozbyć się chwastów z trawnika jak rozliczać prąd jak spala się drewno jak wybrać dobrą działkę budowlaną jak wybrać dobry kominek jak wybrać kominek jak wyczyścić szybę kominka jak zatrzymać ciepło w domu jaka temperatura w sypialni jaki kominek karcher KÄRCHER KÄRCHER opinie kiedy kupować brykiet kolektory słoneczne kominek kominek z płaszczem wodnym kominek blok kominek czy warto kominek z bezpieczeństwo kominek z płaszczem wodnym kominek z płaszczem wodnym czy bez? kominek żeliwny kominkowe prezenty kominkowy kominkowy przekładaniec kompresor kompresor black&decker kompresro ASI300 koszt ogrzewania domu kominkiem lampki lampki choinkowe lampki choinkowe LED Lazar Westa LED makita makita bhp453 maraton maxi brykiet mycie kominka mycie szyby kominka mycie szyby kominkowej nagroda dla aktywnych nagroda za komentarz obudowa kominka ocena wkrętarki makita bhp-453 ocieplenie domu ocieplenie poddasza ocieplenie stropu ocieplenie wełną mineralną od czego zacząć budowę ogrzać kominkiem dom ogrzewanie ogrzewanie domu kominkiem ogrzewanie domu solarami ogrzewanie podłogowe opakowania brykietu opakowania kartonowe opał na zimę opinie o brykiecie opinie o brykiecie. opis procesu spalania drewna oszczędzanie energii oświetlenie LED palenie brykietem palenie drewna palenie w kominku palenie w kominku brykietem palenie węglem palić brykietem czy drewnem pellet pellet drzewny pellet w kominku pini-kay pini&kay pinikay płyty kominkowe podłączanie LED-ów podłączanie żarówek LED podpałka podpałka do grilla podpałka do kominka podpałka domowe ognisko podpałki do kominka podsumowanie sezonu grzewczego 2013/2014 pomysł na prezent popiół poprawne temperatury w mieszkaniu poręczny kompresor. porównania brykietów porównania brykietu prąd problem z odpompowaniem wody. proces spalania proces spalania drewna projekt domu projekt gotowy czy indywidualny regulacja okien rekuperacja rockwool rozpalanie w kominku rozpalanie w kominku. spalanie drewna syfon pralki taryfa nocna temperatura w domu termomodernizacja test brykietów test podpałek do kominka test wkrętarki makita testy brykietu trawnik uni mata unia mata plus w domu nie wszystko musi się opłacać wady i zalety brykietu wady i zalety domu parterowego wady i zalety drewna kominkowego wady i zalety kominków wady kominków WD 3.200 KÄRCHER wełna mineralna wełna ursa wełna z Leroy Merlin wentylacja mechaniczna wentylacja nawiewno-wywiewna wentylacja z rekuperatorem wkrętarka wybór działki wybór projektu domu zabudowa kominka zakładanie trawnika zalety brykietu zalety kominków zaliczyłem maraton zatrucie dymem żarówki led-owe